پیام آیت الله جوادی آملی به همایش ملی معنویت و علوم اسلامی آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید در پیامی به همایش معنویت و علوم اسلامی با بیان اینکه معنویت میزان عالم شدن است گفت: علوم انسانی اگر با این میزان همراه نباشد نتیجه نمی دهد.
به گزارش پایگاه خبری دفترتبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز)، آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به افتتاحیه همایش ملی معنویت و علوم اسلامی که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد ضمن قدردانی از دست اندرکاران این همایش گفت: پیوند معنویت و علوم انسانی محور این همایش و نشست است، علوم تجربی یک موضوع و مبادی و یک مسائلی دارد که میزان آن را منطق تشکیل می دهد، هر علم استدالی یک موضوعی دارد که درباره عوارض و اعراض ذاتی او بحث می شود و یک سلسله مبادی تصوری و تصدیقیه دارد که زیربنای حل مسائل آن علم است و یک سلسله مسائلی دارد که در پرتو این مبادی حل می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز داشت: راه حل برای استدلالی ها منطق است، منطق صوری، صغری و کبری و قیاس و استقرایی دارد که به آن میزان می گویند و اگر دانشوری بخواهد محصول علمش را با بیان ارائه کند، این منطق می خواهد و یا گذشته از آن منطق صرف و نحو می طلبد.

وی ادامه داد: برای فکر کردن، منطق لازم است و برای گفتن و نوشتن نحو و صرف لازم است. ادبیات میزان گفتن و نوشتن و منطق میزان فکر کردن است، موضوع و مبادی و مسائل هم جزء عناصر محوری هر علم می باشد. علوم انسانی گذشته از موضوع و مبادی و مسائل، یک میزان علم حصولی به نام منطق و یک میزان گفتاری و نوشتاری به نام صرف و نحو و دستور زبان فارسی دارد.

این مرجع تقلید جهان تشیع با طرح این پرسش که سهم معنویت درباره علوم چیست، اظهار کرد: علم یک وقت علم حصولی برای ذهن نتیجه به بار می آورد و در اینجا منطق کافی است، اما آیا رهاورد علم در جان انسان اثر می گذارد یا خیر، میزانی دارد که آن میزان نه منطق است و نه دستور زبان، بلکه علوم انسانی یک یافتن لازم است و این یافتن میزانی دارد، میزان یافتن، منطق و دستور زبان فارسی نیست.

مفسر قرآن کریم افزود: کسانی که در علوم ربانی تلاش و کوشش می کنند برای این یافتن میزانی را معرفی کرده اند و آن طهارت و تقوای روح است، درجات فرشته شدن است.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: معنویت میزان عالم شدن است. علوم انسانی اگر با این میزان همراه نباشد نتیجه نمی دهد. نگاه به ملکوت ترازو می خواهد و منطق و صرف ونحو میزان این ملکوت نیست، نشاط درونی و فرشته شدن و مناجات و سحرخوانی را معنویت تامین می کند و این معنویت میزان علوم ربانی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از میدان انقلاب جدا نشویم، خاطرنشان کرد: بیان نورانی امیرالمومنین (ع) می فرماید که میدان انقلاب را فراموش نکنید، این میدان  انقلاب کجاست، حضرت در نهج البلاغه فرمودند که اهل بیت میدان انقلاب می باشند و نباید از آن ها جدا شد.
کلمات کليدي
همایش ملی معنویت, علوم اسلامی, دفتر تبلیغات اسلامی, حوزه علمیه قم
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1417
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مديريت فناوري اطلاعات پژوهشگاه
مجری سایت : شرکت سیگما