نشست هم اندیشی پژوهشکده فقه و حقوق با پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی

نشست هم اندیشی پژوهشکده فقه و حقوق و پژوهشکده مدیریت اطلاعات در رابطه با مأخذشناسی برگزار گردید.

در نشست هم اندیشی پژوهشکده فقه و حقوق و پژوهشکده مدیریت اطلاعات با حضور حجج الاسلام  آقایان دکتر حسین حسن زاده،  خادمی کوشا و مهندس محمد کریمی با موضوع تولید محصول نرم‌افزاری مأخذشناسی برگزار شد.

حجت الاسلام خادمی کوشا گفت: از سال 1397 تولید محصول نرم‌افزاری برای در دسترس قرار دادن اطلاعات 5 جلد کتاب مأخذشناسی جامع فقه اسلامی در دستور کار پژوهشکده فقه و حقوق  قرار گرفته است، اما به دلیل مشکلاتی تولید محصول براساس برنامه‌ زمان‌بندی انجام نشد. همچنین ایشان ساختار بکار رفته در تولید 5 جلد کتاب مأخذشناسی را جامع توصیف کردند.

در ادامه حسین حسن‌زاده مدیر گروه دانش های وابسته به فقه بیان کرد: پژوهشکده مدیریت اطلاعات به دلیل داشتن ماهیت مدیریت اطلاعات و اینکه در حال حاضر پستی برای این کار در مجموعه وجود دارد تصمیم بر تولید سامانه مأخذشناسی را از ابتدای سال در دستور کار قرار داده‌اند.

سپس مهندس محمد کریمی نماینده فناوری اطلاعات و مدیر پروژه مأخذشناسی یکی از مواردی که هر دو مجموعه نیاز است به آن توجه شود  را تعریف و کاربرد مأخذشناسی دانستند.

وی افزود:  اصلی‌ترین مسأله در محوریت قراردادن یک مدخل است که بر اساس آن اطلاعات گردآوری و سازماندهی می‌شوند. این محوریت در پژوهشکده فقه و حقوق فردی است. به این معنا که فرد در بالای هرم قرار گرفته و اطلاعات مرتبط به آن مانند تألیفات، مجموعه مقالات، و ... در ذیل آن با ساختاری مشخص و اولویت‌دار دسته‌بندی می‌شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی محوریت منبع قرار دارد و باید اطلاعات مرتبط به منابع با محوریت یک منبع استخراج شود. اطلاعاتی مانند نویسنده یا نویسندگان، موضوعات، ناشر، چکیده و ... نسبت به یک منبع باید گردآوری شوند.

در رابطه با نگاه هر دو مجموعه به مأخذشناسی صحبت هایی شد و مقرر گردید تا یک هفته آینده نتیجه نهایی در جلسه مشترک مطرح شود و براساس آن تصمیم گیری شود.

منبع:

تاریخ خبر: 1401/8/3 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 117 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 118
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مديريت فناوري اطلاعات پژوهشگاه
مجری سایت : شرکت سیگما