آثار و محصولات
فرهنگ
نرم‌افزار موبایل فرهنگ و تمدن اسلامى در ماوراءالنهر این کتاب تلاش دارد تصویر نسبتاً روشنی از ماوراءالنهر و فرهنگ و تمدن اسلامی آن در این دوره ارائه کند. اثر حاضر در هشت فصل براساس مأخذ و منابع موجود، سرزمین‏ ماوراءالنهر را که در ادواری طولانی از تاریخ، جزء کشور ایران بوده‏ و هم‏‌اکنون به عنوان بخشی از دیار اسلامی است، به تصویر کشیده‏ است.


مؤلف در این مجموعه بر آن شده تا فراز و فرود این سرزمین‏ را از سقوط سامانیان تا دوران سیطره مغولان که عصر رکود تمدن‏ اسلامی است، نشان دهد. ازاین‏ رو مباحث کتاب را به دوره‏‌های‏ حکومتی و تاریخی قراخانیان، سلجوقیان، قراختاییان و خوارزمشاهیان‏ اختصاص داده است.
در بخشی از مقدمه این کتاب می‏خوانیم: تاریخ فرهنگ و تمدن این دیار بعد از سقوط سامانیان به علت بی‌‏‌توجهی مورخان‏ و محققان، در هاله‏‌‌ای از ابهام مانده و کسی در این باره تحقیق یا تألیفی مستقل انجام نداده است.
کلیاتی در جغرافیای تاریخی، تحولات سیاسی، آموزش و نهادهای آموزشی، علوم رایج، ادیان و فرق، و معماری و هنر برخی‏ از فصل‏‌هایی است که اطلاعات ارزش‏مندی را از سرزمین ماوراءالنهر به خوانندگان ارائه می‌‏‌دهد.

بخش‌های اصلی این کتاب عبارتند از:
فصل اول: معرفی و بررسی منابع مهم و برخی پژوهش‌ها
فصل دوم: کلیاتی در جغرافیای تاریخی
فصل سوم: تحولات سیاسی
فصل چهارم: آموزش و نهادهای آموزشی
فصل پنجم: علوم رایج
فصل ششم: ادیان و فرق
فصل هفتم: معماری و هنر
فصل هشتم: مسائل اداری، اجتماعی و اقتصادی

جهت دانلود نرم‌افزار کلیک نمایید

منبع: اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
معرفی آثار